P1030296
P1030300
27.07.2013. - 10.08.2013.

Maštovite intermedijske likovne priče

Zdravko Milić

Zdravko Milić rođen je u Labinu 1953. Diplomirao je slikarstvo na Accademia di Belle Arti u Veneciji 1977. u klasi prof. Carmela Zottija. Studirao je mozaik na École Nationale Supérieure des Baux – Arts u Parizu 1988. Izvanredni je profesor na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveušilišta u Rijeci. Izlagao je na više od šezdeset samostalnih i na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Italija, Austrija, Mađarska, SAD, Njemačka, Brazil, Portugal, Australija, Slovenija, Francuska...). Sudjelovao je u radu likovnih kolonija i simpozija. Za svoj rad višestruko je nagrađivan. Radovi mu se nalaze u značajnim privatnim i muzejskim zbirkama.
Član je HDLU Rijeka, HDLU Zagreb, Le Venezie u Trevizu.

Maštovite intermedijske likovne priče

Zdravko Milić na intrigantan način povezuje tajnovito i nepojašnjivo, mistično, mitsko i metafizičko u ljudskoj povijesti otvarajući pritom niz pitanja i nudeći niz odgovora. Ne čudi njegova fascinacija teorijama Zecharia Sitchina, poznatog istraživača sumerske kulture i Davida Ickea, tvorca danas poznate "teorije zavjere" i genetskog inženjeringa ljudi i izvanzemaljskih gmazova pridošlih na Zemlju iz svemira. Iz toga njegovoga oduševljenja i zanosa proizašlo je nekoliko ciklusa (Nefildrom, Thetadrom, Transpiramide, Restitucija, Situacija) i objekata­instalacija (Kristalni toranj, Mjesec i Terradrom), vizualno zanimljive intermedijske likovne priče maštovitog, sugestivnog i ekspresivnog umjetničkog daha, suvremenog u izrižajnosti.

Autor doista vjeruje u postojanje piramida na Mjesecu i na Marsu, staklenih kupola i kristalnih tornjeva, u istinitost zapisa na glinenim pločicama starih Sumerana, u davni dolazak nepoznatih posjetitelja iz svemira, u Sitchinovu teoriju o Nefilima i u Ickeovu teoriju o gmazovima, u mogućnost kontrole emocija i moždanih valova. Zato je tako sugestivan u svojim opservacijama, zato njegovi radovi zadržavaju vrijednost autentičnosti. No, ne podliježe narativnosti, važna mu je preobrazba zamišljene stvarnosti u umjetničku. Njegovo likovno osvjetljavanje zaključaka i teorija iz znanstvene fantastike nosi mnoge druge veze i značenja, prije svega, bitne segmente njegova kontinuiteta, četiri desetljeća dugog i bogatog stvaralačkog djelovanja temeljenog na skladnom povezivanju i prožimanju novih medija (video, računalna tehnologija) i klasičnih (slikarstvo, crtež, grafika).

Na početku njegovih problemskih tematskih preokupacija bio je pejzaž. U nekoliko ciklusa likovnim je govorom iskazao svoju pobunu protiv dehumanizirane tehnološke civilizacije i ekološkog nemara (Video-pejzaž, Tehno-pejzaž, Eko-pejzaž, Turandrom). Potom je u cjelinama Fliper-pejzaž, Tehno- tronika i Papirdrom izrazio pobunu protiv medija koji iskrivljuju stvarnost. Nizovi točkastih i linijskih likovnih elemenata (svojevrsni slikarski piksli koji simuliraju optičke efekte elektronskih medija i kompjutorskih tehnologija) pojavljuju se kao njegov autorski kod koji površini daje dojam titravosti i nestalnosti. Nazivi ciklusa su zagonetne šifrirane poruke koje olakšavaju iščitavanje njegove likovne priče. Mnogi nazivi cjelina imaju zajednički sufiks - drom (u autorovu tumačenju: zajednički put, staza, putanja ili poletno­sletna svemirska postaja). Thetadrom, njegov najnoviji ciklus više puta nagrađivan, u svom nazivu nosi riječ theta (grčko slovo) u značenju moždanih valova niskih frekvencija koji se pojavljuju u stanjima meditacije i duboke koncentracije (stanja koja omogućuju kontrolu emocija i svijesti).

Milićev fantastični tehno­svijet simuliran je, mističan i hipotetičan, ali likovno uvjerljiv, osebujan i dojmljiv, osobito u svojoj konceptualnoj podlozi. Blizak je dadaizmu i nadrealizmu. Pomno osmišljeni assemblagei s drvenim kutijama povezuju različite materijale i oblike, nude zagonetne i slojevite priče, stvaraju živu scenu s više cjelina. Maštovitim asocijacijama, pustolovnim duhom i dječje zaigranom imaginacijom doziva osmjeh na licu. Njegov umjetnički nastup ima onu razinu kreativnog izrižaja koja otvara prostore traganja za mogućim istinama o životu i umjetnosti, a likovno osmišljene inspiracije uvjerljivo potvrđuju njegov autorski identitet. Šezdesetak do sada primljenih nacionalnih i međunarodnih nagrada i priznanja potvrđuje osebujnost, suvremenost i kritičku angažiranost njegova stvaralaštva.

Branka Arh

Povratak