2015 2 4 Marčeta
Regata, 2009
02.04.2015. - 25.04.2015.

Mediteranski ritmovi

Branka Marčeta

Istaknuta umjetnica i pedagoginja Branka Marčeta rođena je 1932. u Virovitici. Diplomirala je 1963. na beogradskoj Akademiji likovnih umjetnosti u klasi profesora Milutinovića, a od 1966. član je Hrvatskog udruženja likovnih umjetnika u Rijeci. Cijeli svoj život posvetila je pedagoškom radu, a radni je vijek provela u osnovnoj školi u Opatiji gdje je u redovnoj nastavi ili mnogobrojnim izvannastavnim radionicama educirala generacije djece, među kojim i mnoge buduće slikare i kipare. Do nedavno je volontirala u Dječjem domu u Lovranu za što je primila posebno priznanje. Uz istaknut pedagoški angažman, Marčeta je sudjelovala na mnogobrojnim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Godine 2014. o njenom radu objavljena je monografija iz prea Nataše Šegota Lah i Vladimira Gudca.
Dobitnica je značajnih nagrada za svoj umjetnički rad: Godišnje nagrade Opatije 1990., Nagrade za slikarstvo HDLUR-a 1992., Nagrade za životno djelo 2000., Diplome za rezultate u unapređenju likovne pedagogije Društva Naša djeca 1980., Zlatna plaketa za razvoj likovne pedagogije Zavoda za školstvo 1984. te priznanja Vlade Republike Hrvatske za razvoj i poticaj volonterstava 2001. godine.

Mediteranski ritmovi

Branka Marčeta pripada onim slikarima čiji je pogled stalno upret u prirodni krajolik. Očiju širom otvorenih, promatra svoje okruženje - predmete, ljude i prostor, kao mnoštvo vizualnih senzacija koje na njenim slikama dobivaju smisao likovnog postojanja. To prestaje biti svakodnevan i običan predmetni svijet, jer izlazi iz realističnog okvira deskriptivne točnosti i figurativne prepoznatljivosti.

Rekli bi da u njenom autorskom labaratoriju predmetni motivi prolaze postupnu filtraciju i pročišćavanje te u konačnici dosižu različite stupnjeve redukcije oblika, ponekad veće, a ponekad manje motivske prepoznatljivosti. Pritom zamjećujemo da asocijativne veze s motivom nisu do kraja pokidane, nego su pretočene u ritam boja i crtovlja čiji ukupan energetski naboj i dalje održava sukus promatranoga motiva. Ovaj slikarski postupak zahtjeva dugotrajan rad i mnoštvo skica i crteža koji predhode stvaranju slike.

Unatoč tome, kao i činjenici da je veliki dio svoga stvaralačkog vremena posvetila pedagoškom radu, Branka Marčeta stvorila je golem slikarski opus. Njen rad se u javnosti najčešće prepoznaje i povezuje s njenim mnogobrojnim slikama u tehnici batika, premda podjednako radi i klasičnim slikarskim tehnikama. Za razliku od pomalo nepredvidivog batika čiji su efekti jednim dijelom proizvod slučajnosti, slike u tehnici ulja na platnu u potpunosti odražavaju autorsko htjenje pretočeno u kontroliran pokret rukom, kao izraz studioznog promišljanja u intimi ateljea.

Iz suživota s Mediteranom, kroz desetljeća autoričina života i rada u Primorju, napose Opatiji, nastali su ciklusi slika tematski vezani za svojevrsne ambleme Mediterana - jedrilice i galebove, morske grote i vrše. Taj svije plavetnila, između vode i zraka, obasjan svjetlosnim refleksima pruža autoričinu kistu mogućnost poniranja u srž priče o životu, o borbi opstanka i tihom nestajanju. Jato uzrujanih galebova, podjednako kao i skupina jedrilica u naglašenom kolorističkom ritmu, nastoji uhvatiti životnu energiju i nastaviti svojim putem.

Za razliku od njih, morske stijene i stijene gube energiju opstanka, polako erodirajući i pasivno se prepuštajući moćnijim silama. S jedne strane imamo orkestraciju snažnih ritmova krila i valova, u zajedničkom gibanju koje se svakog trenutka može pojačati, a s druge pak strane promatramo gotovo bezzvučni mir stijena i vrša uronjenih u plavetnilo vode čiji su ritmovi odraz prolaznosti, kao ograničenog trajanja s predvidivim završetkom. Htijenje, volja i stremljenje suprostavljeni su letargičnom i snenom miru. A zapravo su i aktivno djelovanje i pasivno stanje djelovi istog životnog ciklusa.

Svu tu harmoniju različitosti i bezbroj varijeteta materijalne zbilje Branka Marčrta pretače u blistave i sjajne boje nasuprot zamagljenoj i mutnoj paleti podmorja. U dinamičnu gestu, u snažnu kompoziciju, u ritam ploha i crtovlja. Kroz njezin kist progovara neuništiva snaga Mediterana.

Samo je važno gledati, promatrati i pažljivo opažati.

Sanja Škrgatić

Povratak