e ppoziv
Azinovi¦ç web2
12.08.2014. - 26.08.2014.

Mudrost jednostavnog i iskrenog poimanja života

Renata Vranizany Azinović

Renata Vraniczany Azinović (Zagreb, 1950.) diplomirala je na FEN-u Sveučilišta u Zagrebu. Umjetničkom keramikom bavi se od 1986. Pohađala je Centar za likovni odgoj u Zagrebu (International Insea Institute), učila kod profesorica Višnje Markovinović i Višnje Jelačić, studirala slikarstvo kod prof. Vjere Lalin (1986.- 1989.), usavršavala keramiku kod Ivane Jelačić (1987. – 1988.), učila sitnu plastiku kod prof. Branka Ružića (konzultacije 1988. – 1989.). Ostvarila je niz cjelina sitne plastike i reljefa u keramici, engobiranoj terakoti i bronci. Bavi se slikarstvom, fotografijom, oblikovanjem kazališnih lutaka, ilustracijom. Samostalno je izlagala na četrdesetak izložaba. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika i Zajednice umjetnika Hrvatske sa statusom samostalne umjetnice.
Živi i radi u Zagrebu, Sermageova 11.

Mudrost jednostavnog i iskrenog poimanja života

Kupačice i kupače Renate Vraniczany Azinović motrimo s osmjehom na licu. Uhvaćeni su u trenutku: naslonjeni na laktove, podignutih nogu, ležeći na trbuhu ili na boku, koljena obujmljenih rukama, okreću se za suncem. Ono je središte njihova zanimanja, ono određuje njihove opuštene i često komične poze i situacije. Željni topline i svjetlosti, nastoje mu izložiti sve dijelove svoga tijela: gola leđa, trbuhe, bokove, lica. Među kupačima su i punašne nudistice, zavodljive u pozama, opijene suncem i morem, odmaknute od stvarnosti, u prisnoj ležernosti. More, otvoreno, veliko i moćno, postoji u sugestiji i imaginaciji. Svaki ima osobnost, karakter i stav iskazan kretnjom tijela, pozom ili nesputanom gestom. Koncentrirani na pokret, najčešće ruku i nogu, likovi se međusobno dopunjuju, ostvaruju nemuštu komunikaciju i prisnost.

Okosnica Renatine najnovije cjeline je percepcijsko poigravanje oblikovnim i narativnim slojevima zbilje. Svoje anonimne kupače ona navodi ih na komične poze, podsmjehuje se njihovim željama i porivima, ali štiti njihovu prirodnost. Nije zainteresirana za njihovu portretnu prepoznatljivost, individualizira ih tek detaljima: bojom kose, oblikom kape ili šešira na glavi, dizajnom kupaćih kostima, svijetlom ili brončanom bojom puti, razigrava ih, dakle, slikarskim efektima.

Prepoznatljivi su njeni oblikovni modeli: oblost tijela, mekoća modelacije, redukcija, stilizacija, čvrstina oblikvanja, postojanost elementarnog i stabilnog, tipološka karakterizacija. Mirna, kompaktna i zatvorena tijela čistih ploha kojima klizi svjetlo, razlikuju se po razvedenosti i raščlanjenosti forma ruku i nogu, po formulaciji šešira ili kape i po stilizaciji kose. Ali svi se uklapaju u zajednicu kupača. Forme definiraju stvaran prostor i stvarne odnose, ali svojom elementarnošću,dinamikom kretnji, iskrenošću, bezazlenošću i nesavršenošću izmiču stereotipnim kategorijama i određuju vlastitu mjeru vrijednosti.

Značajni čimbenik njene kreativne misli je stvaranje ugođaja i žive scene, aranžiranje izloga, pozornice života. Bez cenzure, bez predrasuda i tajnovitosti. Jer, ništa nije toliko važno kao taj trenutak opuštanja koji motritelja uvodi u iluziju pa sudjeluje u suptilnoj igri imaginacije i emocija. U tom sugestivnom dijelu doživljavanja svijeta stvarno proklizava u zamišljeno i nastavlja živjeti u motriteljevu duhu. Na motritelju je da otkrije odnose između stvarnosti i predočenja te stvarnosti, između ideje i plastičnog ostvaraja te ideje. I ma koliko svaki lik bio određen likovnim čimbenicima, njegov pravi i konačni ekvivalent definira subjektivni doživljaj.

Renatini kupači bliski su kupačima Vaska Lipovca: po osjećaju za volumen, po predanosti gesti ili pozi, po sabranosti trenutka, pomaštovitoj i duhovitoj igri asocijacijama, po senzualnom naboju i blagoj ironiji. Stvarajući odnose koji nose erotičnost i senzualnost, autorica iskazuje zanimanje za ljudsko biće, iskreno u svojoj jednostavnoj pojavnosti. A prisni i topli ton njena doživljavanja čovjeka, lirske, ali i analitične oblikovne vrijednosti njezina izričaja lako pridobivaju naklonost motritelja. Od početaka je bliska realizmu i figuraciji, jednostavnosti i primarnosti života. Realna, ali ne oponaša doslovnu realnost, poetična, ali ne idealizira, duhovita, ali ne karikira. Ono već poznato (osobito u cjelinama Franjevci, Glazbenici, Pingvini), možemo vidjeti i u Kupačima: mudrost jednostavnog i iskrenog poimanja života. Valja samo slijediti logiku njezine percepcije stvarnosti.

O njenoj suptilnoj i vedroj stvaralačkoj osobnosti napisano je mnogo. U suvremenoj hrvatskoj keramici traje već tri desetljeća. Osvaja publiku i kritiku, prije svega pročišćenom i toplom jednostavnošću, ali i modernističkom interpretacijom motiva.

Branka Arh

Povratak